Ontwikkelaars van de nieuwbouw in het CID (Central Innovation District) en de Binckhorst worden door het college in de gelegenheid gesteld minder parkeerplaatsen te (laten) aanleggen dan de parkeernorm voorschrijft. Maar, daar moeten ze dan wel voor gaan betalen stelt het college donderdag voor. Elke plek minder kost de ontwikkelaars 17.500 euro, geld dat door de gemeent zal worden gebruikt voor maatregelen die ten goede moeten komen aan de mobiliteitstransitie in de betreffende gebieden.
Dat schrijft het college donderdag aan de raad. Om dit mogelijk te maken wordt de Voorziening parkeren en mobiliteitsmaatregelen Den Haag 2020 gevormd, zo meldt het stadsbestuur. De voorgestelde regeling voor de afkoop moet nog wel verder door het college worden uitgewerkt.
Tot nu toe kende de stad een regeling met de intentie de bijdrage van een ontwikkelaar te gebruiken om in de omgeving van het bouwplan extra parkeercapaciteit toe te voegen. Het idee was zo de parkeerdruk in de openbare ruimte niet te laten toenemen. Belangrijk was daarbij dat er “zicht” was op gebruik van het gestorte bedrag.
Volgens het college is die regeling de afgelopen 15 jaar echter maar vier keer toegepast. En daarbij is maar in 1 geval het gestorte bedrag ook daadwerkelijk benut om extra parkeerplaatsen in de openbare ruimte aan te leggen. De andere drie afkoopbedragen zijn, inclusief rente, na 10 jaar teruggestort. "Het is gebleken dat het ook voor de gemeente vaak onhaalbaar is om parkeerplaatsen in de omgeving van een bouwplan aan te leggen in de bestaande stad", zo valt in het schrijven van het college te lezen.